A sajtópiac gazdagsága – A márkamagazinoktól az önkormányzati lapokig

A Magyar Lapkiadók Egyesületének (MLE) sajtónépszerűsítő kampányának egyik kiemelt célja, hogy olyan lappiaci szegmenseknek is bemutatkozási lehetőséget biztosítson, amelyek érdekesek és értékesek a hirdetői piac számára, de eddig rejtve maradtak. Ilyenek például a márkamagazinok vagy az önkormányzati lapok. Míg a márkamagazinok a több mint 6000 nyomtatott lapot számláló hazai sajtópiacnak körülbelül a 8%-át, addig az önkormányzati lapok ennek közel a hatodát adják.


A márkamagazinok színes piaca

A Whitereport mediabrowser adatbázisa szerint 2016. harmadik negyedévében több mint 500 márkamagazin üzemelt Magyarországon. A márkamagazin olyan printlap, amelyet egy vállalat vagy szervezet adott rendszerességgel jelentet meg azért, hogy a fogyasztóit, munkavállalóit vagy potenciális vásárlóit elérje és elköteleződését növelje a vállalat vagy terméke, szolgáltatása iránt.

Számos vállalat maga adja ki a magazinjait, de az sem ritka eset, hogy valamely professzionális kiadót megbízva, annak a gondozásában jelentetik meg. A valamely márkához köthető magazinok jellemzően igényes kivitelezésű, ingyenesen terjesztett nyomtatott újságok.

Márkamagazinokkal mindannyian számtalanszor találkoztunk már, sokszor nem realizálva, hogy tartalmuk, címük vagy a megjelenésük szorosan kötődik valamely vállalati márkához. Jó példa erre a Herend Porcelángyár „Herend Herald”, a Béres „Egészség” című lapja.

Herald    Gift book   Béres Egészség

Ez pedig miért lehet fontos a hirdetők számára? Mert a speciális finanszírozási háttér ellenére gyakran – a professzionális kiadók médiatermékeihez hasonlóan – ezek a tematikus lapok célzott hirdetési felületeknek tekinthetőek. Ráadásul terjesztési jellegzetességeik is lehetővé teszik, hogy a hirdető üzenete viszonylag kis meddőszórással jusson el a fogyasztókhoz.

“A printpiac sokkal színesebb annál, mint ami első Blikkre vagy Borsra beugrik… A XXI. század a komplex együttműködések kora – Miért ne szövetkezhetne két hirdetővállalat, hogy további célzott fogyasztói- vagy szakmai- eléréseket generáljon? A márkázott tartalomnak (branded content) számtalan megoldása elképzelhető. Egy vállalat a fogyasztóik megszólítását a saját vállalati lapon keresztül, tömeges és célzott printmegjelenésekkel egyaránt hatékonyan végezheti.” – hívja fel a figyelmet a Magyar Lapkiadók Egyesülete.

Az önkormányzati lapok, avagy Őrbottyántól a Várnegyedig

A Whitereport mediabrowser adatbázisa szerint 2016. harmadik negyedévében közel 800 önkormányzati lap üzemelt Magyarországon, amely a piacon jelen levő 4500 helyi médiumnak jelentős részét, darabszám szerint közel a 18%-át képezik. Az önkormányzati lapok jellemzően hetente, esetleg kéthetente jelennek meg, a napilapokhoz hasonló kivitelezésben, de nem feltétlenül az önkormányzat kiadásában. Számos esetben az önkormányzati médiaközpont adja ki más médiummal együtt, de van a bérkiadásra is példa. Tartalmukat elsősorban a településsel vagy kerülettel kapcsolatos helyi hírek és hirdetések adják.

Városok alakulásaA Goldfish by Whitereport & Ipsos mérései alapján az önkormányzati lapok olvasottsága igen széles skálán mozog: a kutatás során 15 megyeszékhely és a budapesti kerületek lapjainak olvasottságát vetették össze a többi helyi médium teljesítményével.

Az önkormányzati lapok száma alapján nagyságrendileg a hazai települések ötödében jelen vannak, ha pedig azt vesszük, hogy a 346 város a lakosság 70%-át jelenti, látható, hogy az önkormányzati lapok fragmentált piaca összességében jelentős lakossági penetrációt mutat.