World Press Trends 2017: Fókusz a közönségen

 

A WAN-IFRA éves jelentésében azt láthatjuk, hogy az iparág egyre nagyobb mértékben koncentrál a minőségi újságírás körüli lojális közönségbázis kiépítésére, valamint folytatódik az olvasóalapú bevételre való átállás is.

A World Press Trends kutatás több mint 70 ország adatait dolgozza fel, amelyek az iparág által globálisan megtermelt érték 90 %-át teszik ki. Az napilapok és hírmédia vállalatok adatait a globális beszállítók – Zenith, IPSOS, PWC és Chartbeat –információi egészítik ki.

A tanulmány becslése szerint 2016-ban az újságok bevételének 56 %-a a terjesztésből – print és digitális –  származott. „A hirdetésekről az olvasóalapú bevételszerzésre való átállás az iparágat alapjaiban alakítja át” – mondta a WAN-IFRA vezérigazgatója,  Vincent Peyrègne a Durbanban zajló 24. World Editors Forum kongresszuson. „Döntő pillanathoz érkeztünk, és a korábbiaknál sokkal jobban kell odafigyelnünk a közönségünk igényeire, valamit a magas színvonalú, érdeklődésre számot tartó szerkesztőségi anyagok előállítását kell szem előtt tartanunk.”

A bizalom a legújabb valuta. Érdekes azonban, hogy ez a trend pont abban az időszakban körvonalazódik, amikor minden kutatásban azt láthatjuk, hogy az emberek világszerte elvesztik bizalmukat a médiában, és általában a társadalmi intézményekben is. „A bizalom elvesztése az iparág előtt álló legnagyobb kockázat, és minden erőnkkel azon kell dolgoznunk, hogy visszanyerjük azt.  Korábban a figyelemmel kereskedtünk, az új valuta azonban a bizalom. A bizalom csökkenése üzletünk-alapjait rombolja: a hitelességet és az első osztályú újságírást” – folytatta Peyrègne úr.

A közönségközpontú éra

A változások az újságok üzleti modelljében két éve kezdődtek, amikor az olvasói bevételek váltak a kiadók számára a legnagyobb bevételi forrássá. 2015-ről 2016-ra 28 %-kal nőttek a globális digitális terjesztési bevételek, 2012-ről 2016-ra pedig 300%-kal. A trend a számítások szerint folytatódik. Mindezek ellenére azonban 2016-ban a totál globális bevétel 2,1 %-kal csökkent, és az elmúlt 5 év átlagát tekintve pedig 7,8 %-os volt a csökkenés.

A hirdetési bevételek csökkenése a legtöbb piacon folytatódik, bár Ázsiában, Afrikában és Latin-Amerikában figyelemre méltó kivételeket is láthatunk, valamint a különböző piacok között is különböző mértékű a csökkenés.