A printpiac csúcsa

Összbevételben a napilapszegmens, darabszámban pedig a havilapok jelentik a lappiac csúcsát – derül ki a Magyar Lapkiadók Egyesületének (MLE) elemzéséből a Whitereport mediabrowser legfrissebb adatai alapján, amelyek új megvilágításba helyezhetik a nyomtatott lapok piacát. A lappiac sokszínűsége révén pedig kiválóan alkalmas a hirdetők számára célcsoportjaikat közvetlen elérésére akár földrajzi, akár tematikus célzással kívánnak élni.

A nyomtatott lap szó hallatán általában fényes papírra nyomott havi és szabadidős magazinok, vagy bulvárlapok jutnak még a legtöbb szakembernek is az eszébe. Nem csoda, hisz a „glossy” – azaz a fényes és igényes papírra nyomtatott, már az első kézbevételekor örömöt jelentő – magazinok jelentik a lappiac csúcsát. A Whitereport mediabrowser 2016. második negyedévében összegyűjtött független adatai szerint, ha a gyakoriság szerinti médiumszámot nézzük, nem csak a papír vagy a tartalom minőségében lehetnek exkluzívak, hanem mennyiségi értelemben is: a divat-, életmód-, autós-, kulturális témáktól gyakorlatilag a médiatematikák teljes palettáját felvonultató szegmensről, több mint 1300 nyomtatott lapról beszélhetünk.

A napilapok a legjelentősebbek

A napilapok a médiapiac egyik legjelentősebb szegmense annak ellenére, hogy csupán 31 lapról van szó. Összárbevételük a Whitereport Financial adatai szerint 2015-ben – a terjesztési-, reklám- és egyéb bevétellel együtt – 61 milliárd forintra rúgott, amellyel a lapkiadói bevételeknek több mint a felét adták.

A napilappiac országos alszegmensében a közéleti- és bulvár napilapokon kívül kis számban tematikusakat is találunk – ilyen például a Nemzeti Sport vagy a Világgazdaság –, másik alszegmensében a megyei- vagy regionális napilapok jellemzően közéleti és helyi tartalmat nyújtanak olvasóiknak.

Változatosságban az élen járnak a hetilapok

Példányszámukat-, tartalmi és tematikai változatosságukat tekintve, a hetilapok piaca is igen színes. A hetilapokról általában csak a női magazinok, tévéújságok, gazdasági magazinokra asszociálnak a hirdetők, pedig igen sok, szám szerint összesen 262 lap tartozik ide. Jelentős számban vannak köztük helyi lapok is – hirdetési és önkormányzati lapok egyaránt –, valamint tematikus magazinok, mint például kertészeti, rejtvény, egyházi, programmagazinok, de nem feledkezhetünk meg a közéleti és politikai hetilapokról vagy a vasárnapi közéleti lapokról sem.

A hetilapok külalakjukat tekintve is változatosak: a jó papírminőségű, színes és gazdagon illusztrált magazinoktól egészen a már-már napilap külsővel megjelenő kiadványokig rengetegfélét találhatunk közöttük.

szabadfold Havilapokkal célzottabban lehet „lőni”

elleA havilapok közt természetesen sok olyan is található, amely nem a megjelenési minőségre fókuszál, ereje sokkal inkább abban rejlik, hogy egy speciális célcsoportot ér el. Számtalan szaklap, gyereklapok, gasztrolapok, márkamagazinok, hobbilapok közül is sok a havi megjelenésű, hogy csak a leggyakoribbakat említsük.Gyakoriság

A Whitereport mediabrowser 2016. második negyedéves médiakínálati, illetve 2015. évre vonatkozó pénzügyi adatai segítségével körülnéztünk a nyomtatott lapok piacán, amely összesen több mint 6000 médiamárkát, azaz igen széles lapkínálatot jelent Magyarországon.